“Op elkaars lip”

Gepubliceerd op: 20-03-2020

Daar zit je dan samen de komende drie weken samen thuis. Niet naar het werk, niet naar de sportschool, niet afspreken met vrienden of vriendinnen. Je bent nu samen alleen thuis. Voor sommigen is dit misschien een zegen en voor anderen misschien een hel.

Een hel, omdat het niet goed gaat in de relatie. Er zijn al maanden of misschien zelfs wel jaren spanningen. Er zijn veel ruzies of totaal geen ruzies, maar ijskoude stiltes. “Het waait wel over”. “Therapie is voor mensen die echt problemen hebben, wij hebben geen echte problemen, toch?” “Of toch wel?”. 

Alles valt nu nog meer op...

Nu je de hele dag samen bent zie je ineens weer wat je vervelend of lastig vindt aan het gedrag van de ander. Nu valt de ijskoude stilte echt pas op. Nu, kom je erachter dat je echt bijna elke dag ruzie hebt. De onduidelijkheid over het verloop van het Coronavirus is niet helpend. Heb je misschien geen inkomsten meer? Weet je niet hoe je het financieel rond moet breien? Is het je te druk, omdat de kinderen ook de hele dag om je heen hangen? En jouw relatie komt nu nog meer onder druk te liggen. Wat doe je dan? Hoe los je het op? Hoe zorg je ervoor dat je weer in verbinding komt met elkaar? Maak je de zaken juist bespreekbaar of ga je het uit de weg? Wat je ook kiest, weet dat in dergelijke situaties, situaties waarin er veel spanning (en onduidelijkheid) is je op de overlevingsmodus gaat. Je vlucht, bevriest of je vecht. Ons “reptielenbrein” doet dit voor ons en iedereen reageert anders. Deze reacties helpen ons om te overleven, maar zijn niet erg communicatief. Als we in gevaar zijn is het handig en wellicht levensreddend om op een dergelijke manier te reageren. Het kan echter ook goed zijn om niet in paniek te schieten. “Wat kan ik dan doen?” 

Wat kan ik dan doen?

Allereerst stilstaan bij wat er met jou gebeurt even los van de ander. Wat voel, denk ik, waar voel ik de spanning in mijn lijf. Dit zijn helpende vragen om aan jezelf te stellen. Probeer deze inzichten met jouw partner te delen, zodat hij/zij ook weet wat er binnen in jou gebeurt. Vraag jouw partner om onbevangen naar je te luisteren en indien je hulp nodig hebt, probeer dit dan te vragen. Wil je dat hij/zij alleen luistert. Vraag dit dan.

Het luisterend oor in de relatie

Ben jij de luisterende partner dan wil ik het volgende van je vragen. Probeer onbevangen naar jouw partner te luisteren, zonder oordeel, zonder aannames. Probeer er echt te zijn. Partners raken vaak uit verbinding doordat het gevoel ontstaat dat de ander er niet voor hen is. Houd jezelf tegen als je met oplossingen en/of aannames wil komen, maar luister. Vraag nadat de ander heeft gesproken wel wat zij/hij van jou verwacht. Als dat niet is dan laat je het voor wat het is. Mocht je het kwijt willen dan kun je het voor jezelf opschrijven.

Ibalansz helpt jou graag, ook nu!

Ook in deze moeilijke tijd ben ik als relatiecoach aan het werk. Zolang er geen gezondheidsklachten zijn bij mij of bij mijn cliënten werk ik door. Mijn praktijk is open. Maar, mocht je een face-to-face afspraak op dit moment niet prettig vinden dan kan behoort een sessie videobellen ook tot de mogelijkheden. Ik maak gebruik van het programma Signal. Dit programma werkt net als Whatsapp, maar is AVG proof.  

Een gratis luisterend oor...

Mocht je op dit moment nog geen behoefte hebben aan een volledige sessie, maar wil je even jouw ei kwijt dan kan je contact met mij opnemen. Vul jouw gegevens in op mijn website in het contactformulier en dan bel ik je zo snel mogelijk terug. Ik bied dan een (gratis) luisterend oor van circa 15 minuten.