Nederlands (Nederland) English (United Kingdom)

5 tips voor de thuis quarantaine!

Gepubliceerd op: 23-09-2020

Het nieuwe gezang in de huizen wanneer iemand vertrekt is nu: ‘Houdt rekening met de 1,5 meter! Niet dichterbij komen!’ Om dit virus en de daarmee gepaarde angst te verslaan is het van belang dat we de fysieke afstand kunnen nemen. Maar er zijn ook andere manieren waardoor we sterk en gezond blijven.

Voor vele gezinnen was het na thuiskomst van vakantie niet de ontspannen comfortabele veiligheid van je eigen huis omdat ze direct in thuis quarantaine moesten. Dit gaf een ander soort gevoel van chaos en onzekerheid. Velen voelde de behoeften om een aantal goede manieren te vinden om deze crisis te doorstaan. Dus zit jij in thuis quarantaine, dan hebben wij een aantal dingen opgeschreven die verschillende gezinnen en relaties kunnen helpen: 

  • Tijd voor technologie: het is belangrijk dat we gezichten van mensen zien. En dat kan nu gemakkelijk met de huidige technologie. Onze hersenen zijn ontworpen om onze gezichten te laten bewegen en de emotionele aanwijzingen te lezen die daar in geschreven staan. Wij zijn sociale dieren, dus contact met anderen is een van, zo niet onze primaire, overlevingsstrategieën in tijden van gevaar. 
  • Foto’s maken van alledaagse ervaringen en deze delen met vrienden en dierbaren: hier gaat het om de gekste dingen zoals: ‘kijk hoe mooi deze boom is, hij bloeit gewoon!’ Of ‘heb ik niet de leukste hond die er bestaat?’ Het delen van wat we mooi of belangrijk vinden is een natuurlijk manier om contact te maken met andere mensen, Het creëert gewoon het gevoel dat de andere persoon er is en creëert tegelijkertijd de alledaagse conversatie
  • Andere helpen: misschien heb je een oudere buurman of buurvrouw die alleen woont. Laat haar weten dat je haar zou kunnen helpen in geval van nood of gewoon als ze even gezellig wil kletsen. Natuurlijk wel op afstand! Het is bewezen dat door de ander te helpen je een kleine dosis oxytocine krijgt, een feel-good hormoon. Het helpt ook om mijn vrienden en collega’s te laten weten dat ik aan ze denk. Dit is een krachtige boodschap voor zoogdieren om elkaar te binden. Een gevoel van veilige verbinding komt voor uit de wetenschap dat je in de gedachten van iemand anders zit. 
  • Grote algemene dingen overweldigen ons, maar specifieke zaken kunnen we aan: als je echt door de bomen het bos niet meer ziet op het ‘zorgpad’ kun je doen wat ik altijd zeg tegen mijn cliënten: maak de grote zorgen vast en wordt specifiek.

Ik zou graag meer willen praten over deze strategie om een ​​angst specifiek te benoemen om hem te temmen. Ik merk dat het mijn cliënten helpt als ze grote abstracte labels als 'depressie' gebruiken dat we dan hun gedachtens gaan vastleggen. Als we bijvoorbeeld 'depressie' kunnen veranderen in: 'ik ben zo verdrietig. Ik ben mijn droom kwijt ”, wordt de overweldiging veel minder.

En natuurlijk is er nog een item dat op deze lijst thuishoort:

  • Als de angst echt de overhand krijgt, kun je ook online contact opnemen met je therapeut om dingen te bespreken.

Er zijn momenten in mijn leven geweest dat een bezoek aan een therapeut, zelfs voor een paar sessies, echt een enorm verschil heeft gemaakt.

Wil jij een kennismakingsgesprek afspreken met Ibalansz. Lees dan hier verder.